Monday 23 November 2015

Task 1 : Ciri-ciri Keusahawanan (6. Budaya Terbuka)


6. Budaya Terbuka

Budaya terbuka dari perspektif keusahawanan dapat didefinisikan satu sifat di mana perniagaan menghasilkan produk yang bersifat universal. Produk yang dihasilkan oleh sesebuah perniagaan itu mampu diterima oleh segenap lapsan masyarakat tanpa mengira agama, bangsa mahupun budaya. Jadi penghasilkan satu pruduk tu haruslah mempunyai ciri-ciri universal dan tidak tertumpu kepada satu kriteria sahaja bagi memastikan hasil keluaran itu dapat diterima oleh masyarakat lebih-lebih lagi bagi masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai bangsa da agama ini. Justeru, usahawan perlu mengambil kira ciri-ciri produk yang dapat diterima umum.

            Usahawan yang mengamalkan dasar budaya terbuka dalam perniagaannya mempunyai potensi yang sangat tinggi dan mampu menarik ramai pelanggan, Oleh kerana penghasilkan produk yang bersifat umum dan sesuai untuk masyarakat berbilang kaum terutama sekali di Malaysia yang penduduknya terdiri daripada pelbagai bangsa, agama dan kepercayaan. Oleh itu, usahawan yang mempraktikkan sifat ini mampu menarik pelanggan yang ramai seterusnya dapat menjana keuntungan kepada syarikat ekoran daripada penjualan produk yang bersesuaian untuk para pelanggan.

 




 Dato’ Dr.Vida


Latar Belakang

            Usahawan bagi Vida Beauty adalah Dato’ Dr. Hasmiza Othman atau lebih dikenali sebagai, Dato’ Dr.Vida sememangnya seorang yang tidak asing lagi namanya disekitar Perak ini kerana Beliau telah dikenali dengan penghasilan & kualiti produknya yang kian tersohor di tanah air kita. Beliau adalah anak kelahiran Kelantan dan telah berkecimpung dalam dunia perniagaan ini estim 16 tahun. Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda jurusan Pendidikan & Perniagaan di Universiti Sains Malaysia Penang. Seterusnya melanjutkan pelajaran hingga peringkat PHD jurusan Biologi di Universiti Charles Molnar, Hungary. Sebelum beliau berkecimpung sepenuhnya dengan aliran Perniagaan ini, beliau adalah salah seorang tenaga pengajar di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Poi Lam, Ipoh. Beliau telah mengambil keputusan yang berani dengan meninggalkan karier beliau selaku guru dan beliau telah berusaha dengan jayanya. Dengan usaha beraninya itu,  beliau telah estimo membuka sebanyak 38 cawangan di sekitar Perak, Kuala Lumpur, Terengganu, Kedah, Penang dan Kelantan.

Pengorbanan karier beliau telah mendatangkan hasil yang amat berbaloi sehingga melayakkan beliau mendapat segala perancangan perniagaan yang beliau aturkan. Dengan susunatur organisasi dan segala percaturan niaga yang dibuat, beliau juga mengharapkan yang terbaik tak kira darisegi Pengguna, Pekerja, Perniagaan dan Rakan kerja niaganya seperti puluhan Stokis, Pemborong dan ratusan pengedar di seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei yang banyak membantu beliau dalam perjalanan syarikat beliau sehingga kini.

Vida Beauty merupakan sebuah syarikat pengeluar produk-produk kesihatan dan kecantikan. Produk-produk yang dikeluarkan oleh Vida Beauty adalah setaraf dengan produk-produk keluaran lain dipasaran malah produk Vida Beauty adalah yang terbaik. Ramai yang telah mencuba produk-produk tersebut malah mereka juga berpuas hati dengan hasilnya.

Tidak hairanlah jika di estimon produk keluaran VidaBeauty menjadi pilihan setiap orang. Kini akibat permintaan yang ramai dari pelanggan bagi setiap pelusuk negara, Vida Beauty  telah menambahkan beberapa cawangan baru dan jumlah pengedarnya  semakin bertambah hari demi hari. Banyak estimony dari pengguna-pengguna produk Vida Beauty yang menunjukkan kepuashatian mereka terhadap keberkesanan produk Vida Beauty yang telah mereka gunakan.

Produk yang dihasilkan ini sememangnya sesuiai untuk semua orang tampa memnitik beratkan untuk kumpulan sasaran. Secara amnya, syarikat ini mengeluarkan produk yang sangat bersifat budaya terbuka kerana hasil keluarannya mampu diterima oleh semua masyarakat yang berbeza agama, bangsa dan negara.


No comments:

Post a Comment