6. Budaya
Terbuka
Budaya terbuka dari perspektif
keusahawanan dapat didefinisikan satu sifat di mana perniagaan menghasilkan
produk yang bersifat universal. Produk yang dihasilkan oleh sesebuah perniagaan
itu mampu diterima oleh segenap lapsan masyarakat tanpa mengira agama, bangsa
mahupun budaya. Jadi penghasilkan satu pruduk tu haruslah mempunyai ciri-ciri
universal dan tidak tertumpu kepada satu kriteria sahaja bagi memastikan hasil
keluaran itu dapat diterima oleh masyarakat lebih-lebih lagi bagi masyarakat
Malaysia yang terdiri daripada pelbagai bangsa da agama ini. Justeru, usahawan
perlu mengambil kira ciri-ciri produk yang dapat diterima umum.
Usahawan yang mengamalkan dasar
budaya terbuka dalam perniagaannya mempunyai potensi yang sangat tinggi dan
mampu menarik ramai pelanggan, Oleh kerana penghasilkan produk yang bersifat
umum dan sesuai untuk masyarakat berbilang kaum terutama sekali di Malaysia
yang penduduknya terdiri daripada pelbagai bangsa, agama dan kepercayaan. Oleh
itu, usahawan yang mempraktikkan sifat ini mampu menarik pelanggan yang ramai
seterusnya dapat menjana keuntungan kepada syarikat ekoran daripada penjualan
produk yang bersesuaian untuk para pelanggan.
Dato’ Dr.Vida
Latar Belakang
Usahawan bagi Vida Beauty adalah
Dato’ Dr. Hasmiza Othman atau lebih dikenali sebagai, Dato’ Dr.Vida sememangnya
seorang yang tidak asing lagi namanya disekitar Perak ini kerana Beliau telah
dikenali dengan penghasilan & kualiti produknya yang kian tersohor di tanah
air kita. Beliau adalah anak kelahiran Kelantan dan telah berkecimpung dalam
dunia perniagaan ini estim 16 tahun. Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda
jurusan Pendidikan & Perniagaan di Universiti Sains Malaysia Penang.
Seterusnya melanjutkan pelajaran hingga peringkat PHD jurusan Biologi di
Universiti Charles Molnar, Hungary. Sebelum beliau berkecimpung sepenuhnya
dengan aliran Perniagaan ini, beliau adalah salah seorang tenaga pengajar di
Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Poi Lam, Ipoh. Beliau telah mengambil keputusan
yang berani dengan meninggalkan karier beliau selaku guru dan beliau telah
berusaha dengan jayanya. Dengan usaha beraninya itu, beliau telah estimo membuka sebanyak 38
cawangan di sekitar Perak, Kuala Lumpur, Terengganu, Kedah, Penang dan
Kelantan.
Pengorbanan
karier beliau telah mendatangkan hasil yang amat berbaloi sehingga melayakkan
beliau mendapat segala perancangan perniagaan yang beliau aturkan. Dengan
susunatur organisasi dan segala percaturan niaga yang dibuat, beliau juga
mengharapkan yang terbaik tak kira darisegi Pengguna, Pekerja, Perniagaan dan
Rakan kerja niaganya seperti puluhan Stokis, Pemborong dan ratusan pengedar di
seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei yang banyak membantu beliau dalam
perjalanan syarikat beliau sehingga kini.
Vida
Beauty merupakan sebuah syarikat pengeluar produk-produk kesihatan dan
kecantikan. Produk-produk yang dikeluarkan oleh Vida Beauty adalah setaraf
dengan produk-produk keluaran lain dipasaran malah produk Vida Beauty adalah
yang terbaik. Ramai yang telah mencuba produk-produk tersebut malah mereka juga
berpuas hati dengan hasilnya.
Tidak
hairanlah jika di estimon produk keluaran VidaBeauty menjadi pilihan setiap
orang. Kini akibat permintaan yang ramai dari pelanggan bagi setiap pelusuk
negara, Vida Beauty telah menambahkan
beberapa cawangan baru dan jumlah pengedarnya
semakin bertambah hari demi hari. Banyak estimony dari pengguna-pengguna
produk Vida Beauty yang menunjukkan kepuashatian mereka terhadap keberkesanan
produk Vida Beauty yang telah mereka gunakan.
Produk
yang dihasilkan ini sememangnya sesuiai untuk semua orang tampa memnitik
beratkan untuk kumpulan sasaran. Secara amnya, syarikat ini mengeluarkan produk
yang sangat bersifat budaya terbuka kerana hasil keluarannya mampu diterima
oleh semua masyarakat yang berbeza agama, bangsa dan negara.
No comments:
Post a Comment