Tuesday 24 November 2015

Task 1 : Ciri-ciri Keusahawanan (8. Berorintasikan Pasukan)



8. Berorintasikan Pasukan

            Usahawan berorintasikan pasukan bermaksud usahawan tersebut menghargai nilai pandangan ahli pasukannya dalam menyuarakan pendapat dan idea baru serta menyelesaikan sesuatu masalah dengan cara yang kreatif. (Eigen,D, 2015)


Latar Belakang
            Larry Page dan Sergey Brin merupakan pengasas kepada Google.com iaitu enjin pencarian di laman sesawang. Mereka berdua menghasilakan enjin pencarian tersebut setelah mendapati penggunaanya yang popular. Penghasilan ini juga berdasarkan daripada projek Stanford University di mana mereka dua belajar.



 Larry Page   
                                                             




                                                             Sergey Brin









Kejayaan mereka berdua selepas menaikkan $ 1 juta daripada keluarga, rakan-rakan dan pelabur-pelabur lain, mereka berdua melancarkan syarikat tersebut pada tahun 1998. Menurut laporan, Google telah menjadi enjin carian yang paling popular di dunia, menerima purata sebanyak 5.9 bilion carian sehari pada tahun 2013. Beribu pejabat di tengah-tengah Silikon California Valley, Google membuka tawaran awam permulaannya pada bulan Ogos 2004, hal ini menjadikan Page dan Brin jutawan.

Menurut majalah Forbes, pada suku ke-empat 2015 mereka akan mewujudkan sebuah syarikat induk baru yang dikenali sebagai Alphabet. Matlamat mereka: "Mendapatkan perkara yang lebih bercita-cita tinggi." Google, di mana YouTube akan kekal menjadi sebahagian multi-company yang akan wujud di bawah payung Alphabet itu, termasuk juga Calico, yang tertumpu kepada jangka hayatnya, Nest sebagai sebuah firma smart-home-thermostat; Google Ventures; dan Google X. Page tersebut akan beralih ke dalam peranan Ketua Pegawai Eksekutif di Alphabet dan Brin akan berkhidmat sebagai presiden.

Pembentukan Alphabet adalah satu percubaan untuk mewujudkan satu struktur korporat rasmi untuk beberapa projek bercita-cita tinggi. Dua lelaki telah menangani dalam Google. Kumpulan Google X, sebagai contoh, yang dihasilkan computer-on-your-lenses Google Glass. Saham Google mencatatkan tertinggi pada bulan Julai, didorongi oleh ceramah mengenai disiplin kewangan oleh CFO baru Ruth Porat dan keputusan yang kukuh daripada YouTube.



Contoh 1 : Google menerapkan semangat berpasukan

Visi pengasas syarikat Google ini dikongsikan kepada pekerja-pekerja google untuk dirialisasikan. Terdapat beberapa perkara yang mereka telah lakukan sebagai sepasukan iaitu pelaburan dan meraikan kejayaan pasukan.

Melalui pelaburan, pasukan Google telah berjaya melancarkan Google for Work and Education Partner Program, direka untuk membantu rakan kongsi menghasilkan kemudahan Google for Work and Education sesuai dengan platform dan produk. Pasukan ini juga telah berkongsi segala maklumat kepada rakan kongsi berkenaan rancangan akan datang. Mereka juga berkongsi maklumat tentang Android for Work.

Seterusnya juga pasukan ini diraikan di atas kejayaan dan kerjasama pasukan mereka. Pasukan dalaman dalam perniagaan kecil, atau rangkaian yang berorentasikan pasukan tidak selalunya disubjetkan menjalankan penyelidikan. Kaedah kerja yang berorientasikan pasukan, disokong oleh satu proses yang dinamik, membangunkan perniagaan dan membantu untuk memperbaharui masyarakat.

            Berdasarkan cara usahawan yang digunakan, kita dapat lihat bahawa kerja berpasukan boleh juga menghasilkan pelbagai idea inovasi dan kreativiti yang baru. Namun begitu, jika terlalu ramai kumpulan mengemukakan idea, maka akan timbul kesukaran untuk menetapkan sesuatu idea atau produk untuk dihasilakan. Hal ini kerana untuk menunjukan kesepakatan idea memerukan masa yang panjang.


No comments:

Post a Comment