Monday 23 November 2015

TASK 1 : Ciri-ciri keusahawanan (1. Rangkaian)





Task 1:  Ciri-ciri usahawan yang diperlukan bagi seorang usahawan



1. Rangkaian

Rangkaian adalah sangat penting apabila kita ingin menjadi seseorang usahawan yang berjaya. Rangkaian amat berguna untuk bertukar-tukar maklumat dan membangunkan hubungan terutamanya untuk melanjutkan kerjaya seseorang. Dengan berinteraksi dengan orang lain, usahawan boleh berhubung antara satu sama lain untuk menjalankan perniagaan secara interaktif dan sistematik. Antara usahawan yang mempunyai sifat begini adalah salah satu pemilik hotel yang terkenal sebelum ini iaitu Conrad Hilton (Conrad Hilton, 2015).





                                     Conrad Hilton

Beliau merupakan pengasas Hilton Hotel dan kini dia dikenali sebagai Hilton Hotels and Resorts. Pada tahun 1919, apabila pembelian bank jatuh, Hilton telah membuat keputusan dengan membeli hotel pertamanya iaitu Hotel Mobley dalam Cisco, Texas dengan hanya 40 bilik. Perniagaannya telah dijalankan dengan baik sehingga bilik-bilik di Hotel Mobley dibersihkan sebanyak tiga kali sehari. Beliau juga telah menukarkan ruang makan ke dalam bilik tambahan untuk memenuhi permintaan pelanggan hotelnya. Apabila beliau mengetahui bahawa perniagaan hotel tidak  memberikan pulangan dengan pantas, beliau sekali lagi mengambil keputusan untuk membeli dan membina hotel di seluruh Texas, termasuk Dallas Hilton (1925), Hotel Abilene (1927), Hilton Waco (1928) dan El Paso Hilton (1930). Pada tahun 1939, beliau juga telah membina hotel pertama di luar Texas di Albuquerque, New Mexico yang dikenali sebagai Hotel Andaluz.


Contoh 1 : Mencari peluang melebarkan rangkaian perniagaan

Hilton telah berjaya mengembangkan perniagaannya di luar kawasan Texas dengan pembinaan Stevens Hotel di Chicago dan Waldorf-Astaria di New York. Selepas itu, beliau menubuhkan Hilton Hotel Corporation pada tahun 1946 dan Hilton International Syarikat pada tahun 1948. Dalam usaha untuk mengembangkan perniagaan, beliau telah bekerjasama dengan Centurion Development Group Amerika dan membeli rantaian Statler Hotel, yang menjadikannya syarikat hospitaliti terbesar di dunia pada tahun 1954. Beliau juga membuat perjanjian dengan pekerja dalam syarikat tambang, Glenn H. McCarthy yang mempunyai harta Shamrock Hotel di Australia dan menjadi sebahagian daripada rantaian Hilton. Pada tahun 1955, Shamrock Hotel telah dinamakan semula kepada Shamrock Hilton.


Contoh 2 :  Bijak menjalinkan hubungan luar

Selain itu, pengembangan Hilton di seluruh dunia telah memudahkan pengembangan dari aspek pelancongan di Amerika dan perniagaan luar negara oleh syarikat-syarikat Amerika semasa tahun 1950-an dan 1960-an. Pada masa yang sama, kejayaan Hilton telah mencipta standard tertentu di seluruh dunia untuk bidang penginapan hotel  dan menjadi rangkaian hotel antarabangsa pertama seantero dunia. Setelah beberapa lama, Conrad Hilton sekarang telah memiliki cawangan hotel sebanyak 188 buah di 38 bandar di Amerika Syarikat dengan 54 hotel di luar negara, termasuk Hotel Mayflower di Washington, DC, Palmer House, Chicago dan Plaza Hotel, New York. Beliau kemudiannya telah membeli Syarikat Kredit Carte Blanche  dan mempunyai kepentingan dalam Amerika Crystal Gula Syarikat, serta perusahaan yang lain.


No comments:

Post a Comment